Trappmaskin

Om du är nyfiken på att börja träna med en trappmaskin, så gäller det att du vet hur du tränar rätt för att undvika skador eller felbelastningar. Trappmaskiner är mycket effektiva träningsredskap som snabbt kan förbättra både dina benmuskler och din övergripande kondition. Vi alla vet ju hur jobbigt det kan vara att gå upp för en lång trappa, och det är precis så som en trappmaskin fungerar. Här tipsar vi om hur du kommer igång att träna med en trappmaskin.

Konditionsträning

Trappmaskiner är perfekta för konditionsträning, och fungerar precis som när du går i en trappa. Maskinen består av två plattor som trycks ned växelvis när man går på den, och för att träna konditionen optimalt gäller det att gå med snabba steg i en jämn takt under en längre period. En bra tid att träna på en trappmaskin är en halvtimme i taget, eftersom musklerna då hinner tränas optimalt. Du ska absolut inte försöka springa på en trappmaskin, utan det handlar om att gå snabbt med fasta steg för att få ut så mycket som möjligt av träningen. Om man springer när man tränar på en trappmaskin riskerar man skador och får inte alls den effektiva och skonsamma träningen som en trappmaskin annars kan ge. Det är viktigt att alltid sätta ned hälen när du tar steg på trappmaskinen, oavsett vilket tempo du har när du tränar.

Styrketräning

Det går också att träna upp sin styrka med hjälp av en trappmaskin, och då ställer man in ett större motstånd med hjälp av knappar eller en ratt beroende på vilken modell man har. Vid styrketräning på en trappmaskin gäller det att ta långa steg istället för korta, och sätta ned foten helt på plattan innan du fortsätter med nästa fot.

Träna naturligt

Att träna på en trappmaskin är väldigt skonsamt för både leder och andra delar av kroppen, eftersom man hela tiden utför en naturlig rörelse som om man gick uppför en trappa. Eftersom trappmaskiner är ett naturligt sätt att träna på kan också alla typer av människor, både unga och gamla samt otränade och vältränade använda sig av trappmaskiner för att förbättra sin kondition. Det är också en träningsform som orsakar väldigt få skador så länge man tar det lugnt och inte springer på trappmaskinen. Samtidigt bör man inte gå för långsamt eftersom man då inte får lika bra resultat av träningen. Tänk också på att inte överanstränga dig när du tränar de första gångerna, eftersom det faktiskt kan vara riktigt jobbigt att träna på en trappmaskin när man inte är van.

Du som funderar på att köpa en trappmaskin för att träna hemma kan först testa en maskin på ett gym i närheten för att se hur det fungerar. Annars finns det också butiker som säljer gymutrustning som kan instruera dig och hjälpa dig att hitta en trappmaskin som passar dina behov. Om du hellre vill träna på gym kan du använda dig av mer avancerade trappmaskiner som är digitala och kan mäta bland annat tidsåtgång, kaloriförbrukning och optimal fettförbränning.