Studsmatta

Studsmattor är otroligt underhållande, men tyvärr är skaderisken när man använder studsmattor ofta stor. Bara i Sverige skadas tusentals personer när de använder studsmattor varje år, och de flesta av dessa är barn. Givetvis är inte alla skador allvarliga, utan frakturer och vrickningar är t.ex. vanligt förekommande, men har man otur kan man även drabbas av mer allvarliga skador, som t.ex. nackskador.

Innan du och dina barn använder en studsmatta är det därför viktigt att ni vet hur man gör detta på ett säkert sätt. Här kommer några tips som hjälper dig göra just detta:

 

Se till att studsmattan är korrekt monterad

Så att ingen del brakar ihop bara för att ni inte förstått monteringsanvisningarna ordentligt. Känner du dig osäker på detta är det bättre ur säkerhetssynpunkt att låta ett proffs sköta monteringen.

Använd alltid säkerhetsnät för studsmattan

Visst, dessa nät är kanske inte så snygga men de gör studsmattan säkrare eftersom man då inte kan landa utanför mattan av misstag.

 

Köp endast studsmattor som är CE märkta

Detta betyder att de säkerhetstestats grundligt, och detta är något som t.ex. Konsumentverket rekommenderar, för att man ska känna sig säkrare på att studsmattan man köper inte har några allvarliga säkerhetsbrister.

 

Ställ gärna studsmattan på en plats där underlaget runt omkring är mjukt

Och består av t.ex. gräs eller sand tipsar man om på sajten kantskydd.com.

Rensa runt studsmattan

Så att inga stora stenbumlingar, träd eller möbler, för att bara nämna några vanliga skadedrabbande föremål, ska kunna orsaka skador om man hoppar ut på dem.

Låt aldrig små barn hoppa själva

Det är nämligen så de flesta olyckor sker, då många mindre barn är sämre på att förutse risker och farliga situationer än vuxna.

Hoppa max. två personer samtidigt

Hoppar man fler än så är det nämligen vanligt att man slår ihop med varandra, helt enkelt för att man inte har koll på vad de andra gör, vilket du alltså bör undvika.

Hoppa inte på studsmattan när den är blöt

Då blir den nämligen väldigt hal, och svårare att stå och hoppa stadigt på.