Löpband

Har du bestämt dig för att börja träna? I så fall är ett bra sätt att se till så att detta verkligen blir gjort regelbundet att ha träningsredskap där hemma, så att man slipper bege sig iväg någonstans för att göra detta. Då tränar man ofta mer ofta och även längre perioder, eftersom man slipper transportsträckan. Dessutom kan man träna oavsett hur vädret är och när som helst på dygnet, och träningen kan därmed anpassas efter den egna livsstilen och inte efter ett gyms öppettider eller liknande.

 

Ett av de allra bästa träningsredskapen man kan skaffa för hemmabruk är löpbandet, eftersom löpning är ett helt naturligt sätt att röra sig på, som är skonsamt för kroppen, men samtidigt en mycket effektiv träningsform. Man får därför ut mycket av träningen, samtidigt som man är snäll mot kroppen och undviker skador.

Löpband hjälper dig bygga muskler i ben, lån och rumpa, men det är även en bra konditionsträning, vilket gör att din blodcirkulation förbättras, din kaloriförbränning ökar och att du får en bättre motståndskraft mot olika sjukdomar. Eftersom löpband kan justeras på flera olika vis är de bra både för den som redan är i ganska god form redan, samt för den som är i dålig form, det gäller bara att hitta de rätta inställningarna.

De allra flesta löpband

På de allra flesta löpband är det dock väldigt lätt att ställa in inställningarna, så att hitta den rätta nivån är inte svårt, oavsett vilken nivå man befinner sig på, och på många löpband finns det även många smarta extra funktioner som gör att man lätt kan få ut mer av sin träning. Bland annat kan det vara möjligt att använda sig av olika träningsprogram som finns förprogrammerade på löpbandet, hålla koll på kaloriförbränningen med en funktion för det om man har som målsättning att gå ned i vikt, och så vidare.

Många budgetvarianter

Ett löpband behöver inte heller vara särskilt dyrt idag, för det finns många budgetvarianter som är tillräckligt bra för de flesta att välja mellan också, men det allra viktigaste när du börjar träna är att göra det regelbundet. Planera därför hur ofta du kommer att kunna träna, och gör ett träningsschema. Minst 4 gånger i veckan rekommenderas till att börja med. Se dock till att hålla dig till schemat, och att variera motståndet lite, för att undvika att du slutar göra framsteg efter ett tag. Så kallad intervallträning, dvs. att du tränar med olika intensitet i etapper är det mest effektiva sättet att hela tiden utvecklas på.