Träningscykel

Så använder du en träningscykel på rätt sätt – En guide

Träningscyklar är perfekta för att komma i bättre form, eftersom de både formar dina lår och din rumpa, samt ger dig möjlighet att få upp pulsen, samtidigt som dina knän och leder skonas och inte överbelastas allt för mycket. Dessutom behöver man inte koncentrera sig allt för mycket när man använder sig av en träningscykel, vilket gör att man kan läsa eller t.ex. se på tv i lugn och ro medan man tränar.

Är det så att du har problem med ryggen kan det dock vara värt att inte skaffa en träningscykel där man sitter rakt upp och ned, utan snarare köpa en motionscykel där man halvligger ned, och därmed får stöd för ryggen.

Träningscykel

Dessutom är det bra att tänka på följande när man väl börjar använda sin träningscykel:

Justera ditt säte

För att höjden och längden mellan pedalerna och dig själv ska vara exakt rätt. Annars kan nämligen benen och t.ex. höfterna belastas onödigt mycket. Är du inte säker på vad den rätta säteshöjden är, är det vettigt att testa sig fram för att hitta den rätta höjden.

 

Ta reda på om även handtagen behöver justeras

Detta är förvisso inte möjligt på alla träningscyklar, men på de av dem där detta är möjligt, kan detta göra mycket för din komfort. Framför allt är det viktigt att göra detta om man är mycket lång eller mycket kort, för då är det vanligt att de inte sitter korrekt från början.

 

Lär känna de funktioner din träningscykel har ordentligt

Eftersom dessa kan göra din träning betydligt mer effektiv, men givetvis kan det vara svårt att använda sig av dem ordentligt om man inte känner till dem. I regel är det bästa sättet att ta reda på mer om funktionerna att läsa manualen som medföljer din träningscykel, men även Internet kan vara en mycket bra informationskälla för detta (besök träningscykel.com och lär dig mer) , och givetvis finns det även de som helt enkelt testar sig fram.

 

Överväg att dra åt remmarna på pedalerna

Dina fötter ska nämligen sitta relativt tajt på pedalerna för att du ska kunna använda din träningscykel på ett bekvämt sätt under långa perioder, men att dra åt dem allt för mycket kan göra att blodcirkulationen stryps, så detta bör man se upp med.

 

Trampa inte bara med tårna

Detta kan nämligen leda till kramper i benen. Istället bör du använda dig av hela foten när du trampar.

 

Intervallträna gärna

Då detta är det bästa sättet att bränna fett på, om detta är ett mål för dig. Dessutom gör det att du utmanar dig själv mer än om du bara tränar på samma nivå hela tiden.